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Michel Groisman // Porta das Mãos

July 10, 2011
Thursday July 14th, 8pm
@ Le Case D’Arte
via Circo 1
Milano

 

In the work Porta das Mãos the body turns into an eloquent puzzle. The Brazilian artist Michel Groisman works with his hands to create harmonious images that flow into eachother, transforming and evolving over time. A delicate dance that gradually unfolds to reveal a multitude of movements within one’s own hands.

Michel Groisman’s work integrates visual art with corporal games, devising equipment that is used with the body in various performances, group games and for interacting with the public. The interdisciplinary nature of his work has earned him art research scholarships from several institutions, including Rioarte (2004), Vitae (2002) and Uniarte da Faperj (2000). He was awarded the 8o Salão da Bahia (2001), with the prize “O Artista Pesquisador” MAC Niteroi (2001), and nominated for the Rolex Award – Mentor and protégé artist Initiative (2007). His work has been shown in various museums and performing arts festivals such as: Tempo exhibition, MoMA (New York); exposure Do not Call It Performance, El Museo Del Barrio (New York); II Bienal of Lima (Peru); Braaaasil Festival, Centro de Arte Reina Sofia (Madrid); festival de La Batiê, (Geneva); Festival In Transit the Berlin Lab (Germany); Encontros Acarte in Lisbon; 29a Bienal de São Paulo (Brazil); and Ver – Live art encounter at the eco-village Terra Una (Brazil), among others. Michel started to devise corporal equipment while he attended Music School, where he graduated as music teacher. It was at this time that he discovered that he could invent new instruments, and that those instruments did not need to be musical, they could be instruments or equipment, that would serve for a self investigation and interaction with others.

>> This performance will be preceded by a series of workshops held by the artist in Milan on July 11th, 12th and 13th. Those interested in participating in the workshops can contact vsideris@ymail.com or call 3286260050.

>> The performance is open to all. A free contribution will be suggested by the organizers.

Special thanks to Le Case D’Arte for hosting this event.

A project of Unvisible Subjects.

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Guest Nation Brazil… Tudo è

May 22, 2011

Dal 14 al 16 giugno 2011, la prima edizione di Pitti Guest Nation, il progetto dedicato ai nuovi protagonisti dell’economia mondiale, con l’intento di favorire lo scambio e la conoscenza reciproca tra paese ospitante e paese ospitato. La prima Guest Nation sarà il Brasile: nazione/continente al centro di un grande movimento culturale, sociale ed economico che lo rende attore assoluto nel panorama internazionale. Nei giorni di Pitti Uomo + W – con il patrocinio morale dell’Ambasciata del Brasile in Italia – il meglio della moda emergente, dell’arte e della cultura brasiliana più contemporanee andranno in scena a Firenze con una serie di eventi e location dedicate.

Guest Nation Brazil…Tudo è si sviluppa in due filoni distinti e al tempo stesso sinergici, come quelli della moda e cultura visiva e musicale contemporanea: un doppio registro che innesca il cortocircuito tra sistema commerciale e sistema culturale, tra moda e linguaggi estetici e artistici, tra fiera e città, e apre una prospettiva nuova nel conoscere e approfondire un paese grande e complesso come il Brasile. La graphic art direction è affidata a Batman Zavarese, direttore di Multiplicidade.

Moda giovane emergente. All’interno del salone donna Pitti W alla Dogana, Pitti Immagine presenterà uno spazio speciale riservato ai talenti emergenti della moda donna in Brasile: una selezione di brand e designer giovani – curata dalla fashion consultant Helena Montanarini – in grado di trasmettere e rappresentare gli stili contemporanei più creativi della moda Made in Brazil, che in molti casi presentano per la prima volta le loro collezioni in Europa. Questi alcuni dei marchi e dei designer coinvolti: Clube Bossa, Gilda Midani, Isabela Capeto, Louloux, Muggia, New Order, Oestudio, Vanessa Montoro, Victor Dzenk.

Arte e creatività contemporanee. Negli spazi della ex-Esattoria della Cassa di Risparmio di Firenze, da martedì 14 a giovedì 16 andrà invece in scena il progetto artistico curato da Alberto Salvadori e Andrea Lissoni, e realizzato dalla Fondazione Pitti Discovery assieme all’Osservatorio per le Arti Contemporanee dell’Ente Cassa di Risparmio di Firenze con il contributo della Regione Toscana e il sostegno di Cassa di Risparmio Firenze SpA. Guest Nation Brazil…Tudo è sarà infatti anche una rassegna di arti visive, musica, cinema e performance come elementi costitutivi, proponendosi come ideale visione di un paese, il Brasile, che racchiude in sé la continuità della tradizione e le radici del modernismo sudamericano, con la più contemporanea espressione estetica, in grado di amalgamare le diverse emergenze creative dell’oggi. “Un prè-sal (questo il nome della superficie terrestre che sta sotto gli oceani, dove sono state localizzate tra le più grandi riserve di petrolio e gas della terra e che da due anni è uno dei simboli della crescita del Brasile)”, come dicono i curatori, “dove si trovano moltitudini e molteplici talenti; ricchezza di un paese che con velocità, consapevolezza dei propri mezzi e fiducia nel presente mira ad un futuro davvero migliore, che apre ad una fantastica realtà in Italia ancora non pienamente percepita”. Per quattro giorni artisti come Cynthia Marcelles, Runo Lagomarsino, Pablo Nenflidio, gli “inclassificabili” artisti visivi e musicisti Chelpa Ferro, musicisti come Siri ma anche dj e produttori come Nado Leal e altri, sveleranno una geografia del pensiero e del desiderio in forte espansione, facendo sì che Firenze e il Brasile possano incontrarsi generando un impasto e un’amalgama originale, dove la libertà di pensiero, di espressione, di fantasia e di immaginario, costituiranno il fulcro di Tudo è.

info: pittimmagine.com

WASTE LAND

February 6, 2011

Filmed over nearly three years, WASTE LAND follows renowned artist Vik Muniz as he journeys from his home base in Brooklyn to his native Brazil and the world’s largest garbage dump, Jardim Gramacho, located on the outskirts of Rio de Janeiro. There he photographs an eclectic band of “catadores” — or self-designated pickers of recyclable materials. Muniz’s initial objective was to “paint” the catadores with garbage. However, his collaboration with these inspiring characters as they recreate photographic images of themselves out of garbage reveals both the dignity and despair of the catadores as they begin to re-imagine their lives. Walker (DEVIL’S PLAYGROUND, BLINDSIGHT, COUNTDOWN TO ZERO) has great access to the entire process and, in the end, offers stirring evidence of the transformative power of art and the alchemy of the human spirit.

The Armory Show 2011 Exhibitors- Focus: Latin America

January 21, 2011
The Armory Show’s second edition of Armory Focus has turned its attention to Latin America. This invitation-only component of The Armory Show, Armory Focus: Latin America features the pick of galleries from Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico, Peru, and Venezuela. Two of the galleries visited during the study tour to Brazil are included: A Gentil Carioca and Vermelho!
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screening & talk MARCELLVS L. VideoRhizome

December 2, 2010


MARCELLVS L. (BR/D/IS)
VideoRhizome

screening & talk giovedì 2 dicembre h.19.00
O’ | via pastrengo 12, milano | isola

con interventi di
Andrea Lissoni e Filipa Ramos

Marcellvs L. artista brasiliano (di base a Berlino e Reykjavík) in residenza alla Fondazione Claudio Buziol di Venezia, è ospite a Milano nel programma O’A.I.R. dove presenta, giovedì 2 dicembre, il suo progetto VideoRhizome. Marcellvs L. introdurrà il suo lavoro video in una conversazione aperta insieme ad Andrea Lissoni (Comitato Scientifico, Fondazione Claudio Buziol – Venezia) e Filipa Ramos (Fondazione Antonio Ratti – Como).

‘VideoRhizome è una serie in corso iniziata nel gennaio 2002 conducendo ricerche sull’universo filosofico di Gilles Deleuze e Félix Guattari come un’elaborazione del concetto di rizoma. L’idea di fondo è che i concetti non sono mai perfetti, completi o esaurienti: è necessario produrli e collegarli continuamente agli avvenimenti
del mondo, al qui e ora. La serie, che in pratica è suddivisa in 2 parti, produzione e diffusione, non è mai stata un’illustrazione di questo concetto, ma piuttosto la creazione di una produzione rizomatica e la disseminazione di un lavoro audiovisivo.’ M.L.

Marcellvs L., è nato a Belo Horizonte, Brasile nel 1980. Di base a Berlino, negli ultimi anni trascorre lunghi periodi in Islanda. Il suo lavoro si interessa sia di video che di suono, ed è esposto internazionalmente dal 2005. Tra le personali recenti ci sono “VideoRhyzome” alla Kunsthalle Wien di Vienna e “Infinitesimal” al Carlier I Gebauer Berlin nel 2010. Altre mostre personali hanno avuto luogo al PhotoEspana a Madrid nel 2008, al Pampulha’s Art Museum in Belo Horizonte (2007) e alla Galeria Luisa Strina, Sao Paulo (2007). Ha preso parte a numerose collettive e Biennali come la 16. Biennale of Sydney (2008), la 9. Biennale of Lyon (2007) e la 27. Biennale of Sao Paulo (2006). Ha inoltre esposto al Singapore Art Museum (2009), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (2008=, ZMK Museum of Contemporary Art in Karlsruhe (2008) and Museum of Modern Art di Sao Paulo (2007). Tra i premi ricevuti figurano Ars Viva Prize 07/08 e il primo premio al51. International Short Film Festival Oberhausen nel 2005.

Con questo appuntamento, prosegue la collaborazione tra O’A.I.R., Fondazione Claudio Buziol di Venezia e Fondazione Antonio Ratti di Como. Dal 12 al 18 novembre gli artisti in residendeza nel programma O’A.I.R., Katja Mater e Luigi Presicce, sono stati ospiti della Fondazione a Venezia dove hanno presentato al pubblico una lecture ed una performance; ora Marcellvs L. passa da Venezia a Milano dove è ospite dal 29 novembre al 3 dicembre. Questo scambio tra residenze è reso possibile grazie al contributo di FARE che, con RESIDENZAITALIA 2010, ha offerto un grant destinato alle istituzioni italiane appartenenti alla rete http://www.artinresidence.it, piattaforma dedicata ai programmi di residenza in Italia e all’estero per artisti e curatori, che nasce da un’idea di FARE in collaborazione con Open Care e con il contributo della Fondazione Cariplo, l’Accademia di Belle Arti di Brera, il GAI – Associazione Circuito Giovani Artisti Italiani.

Info & more: +39 02 6682 3357 | o@o-artoteca.org

O’A.I.R. n.13 è un programma promosso da:

O’ associazione non profit, Milano;
LAB laboratorioartibovisa/Angelo Colombo, Milano;
Die Schachtel, Milano;

in collaborazione con
Fondazione Claudio Buziol, Venezia
Fondazione Antonio Ratti, Como
Hotel Pupik Artists in Residence in der Schwarzenberg’schen Meierei in Schrattenberg, Austria;
NABA Corso MPIII-Interior Design, Milano

Con il contributo di
Consolato Generale dei Paesi Bassi, Milano
FARE/Residenzaitalia, Milano

un ringraziamento speciale a
Giovanna Silva e Diana Porta per il lavoro di Luigi Presicce;
Angelo Colombo/LAB e Fabio Carboni/Die Schachtel per la generosa partecipazione all’intero progetto
e a Michele Porcu

O’ | residenze | fotografia | suono | performance
associazione non profit | via pastrengo 12, 20159 milano i | t +39 02 6682 3357 | f +39 02 3931 3654
http://www.o-artoteca.org | o@o-artoteca.org

Art Worlds: About the Brazilian art scene

May 16, 2010

Bocconi University:
Piazza Sraffa 13
Velodromo N14
June 10, 2010
14:30 – 18,00
 
Premises
To investigate the new in contemporary arts means to look at complex and multilayered production and exchange systems, whose capabilities are related to individual and collective competences, public and private policies, institutions (museums, art schools, private galleries and non profit centers), cultural attitudes (the perception of the relevance of the arts, presence and tolerance toward subcultures), spaces and urban landscapes.
The most vibrant scenes are now a day mainly concentrated in large urban environments, regional cities, that include several ethnicities, cultures, suburbs, and a wide set of real estate realities, infrastructural dynamics and interests.
The purpose of this seminar series is to highlight the complexity surrounding the development of cultural / arts policies and, moreover, the integration of different contributions that are now producing vibrant and innovative art scenes, in which individual and collective dynamics are involved as well as economic, institutional, political stakes.
ASK Research Center in collaboration with Ms ACME of Bocconi University developed a field research project dedicated to the condition of the visual art scene development in large and growing urban spaces.  The research took its first experimental steps in Los Angeles and Mumbai and last year took off with a group work in Brazil and particularly in the S. Paolo and Rio de Janeiro urban environments. A job that lead to the identification of more than 50 nodes representing a significant part of the contemporary Brazilian art scene.
StartMilano is the Association that groups the main galleries of Milano, particularly those that are operating in the primary art market of the city. An association that is deeply interested in developing relations with Brazilian artists and collectors, and in diffusing a better understanding of the best ecological conditions (read policies and public private partnerships) for the development of art worlds.
This seminar will offer the opportunity to share the knowledge, the cases and the interviews collected in the field work by the group of Bocconi University and to integrate it with a set of contents provided by artists, curators, institutions that are now operating in the Brazilian scene. A further objective will be to suggest an indirect comparison between the condition of the art worlds looking also at the case of Milan.
 
Program
 
Introduction
 
 
– ­Stefano Baia Curioni – Pasquale Leccese (StartMilano) – Kiki Sideris
New Art Scenes and Big Cities (Brazil edition; Rio de Janeiro & Sao Paulo)
presentation of the ACME study tour research project  and presentation of the web site, http://studytoubrazil.wordpress.com – ASK research center
 
 
Panel presentations (part 1)
 
– Paola Colacurcio (Galleria Progetti, Rio de Janeiro)
– Fabiana De Barros (artist, São Paulo/Geneva)
– Antonio Dias (artist, Rio de Janeiro/Milan)
– Deborah Hirsch (artist, São Paulo/Milan)
– Marco Bazzini and  Atto Belloli Ardessi (Centro Pecci, Prato)
 
 
Coffee Break
 
Panel presentations (part 2)
 
– Enrico Salis (designer, Belo Horizonte/Milan)
– Adelina von Furstenberg (Art for the World, Geneva)
 
 
Conclusions
 
– Stefano Baia Curioni – Pasquale Leccese (StartMilano)
 
 
 
There could be the possibility attending the following event after the seminar:
A project of MITO and Bocconi University in collaboration with Sentieri selvaggi
 
Thursday, June 10,  2010
At 18.30, Bocconi University
Via Roentgen
Musica e Politica
con la testimonianza di
Enrico Letta
Piercarlo Sacco, violino
Enrica Meloni, violino
Svetlana Fomina, viola
Aya Shimura, violoncello
Coordina Francesca Colombo
 
 
 
Short Description of the Speakers
Stefano Baia Curioni is the director of the Masters of Science in Arts, Culture, Media and Entertainment (ACME) and the vice president of ASK research center at Bocconi University.
Pasquale Leccese is the director of the gallery Le Case d’Arte in Milan and the president of STARTMILANO.
Paola Colacurcio is the director of Galeria Progetti in Rio de Janeiro.
Fabiana de Barros (artist): born in Sao Paulo, Brazil. Lives and works in Geneva.
Antonio Dias (artist): born in Campina Grande, Paraíba, Brazil. Lives and works in Rio de Janeiro and Milan.
Debora Hirsch (artist):  born in Sao Paulo, Brazil. Lives and works in Milan.
Marco Bazzini is the artistic director of the Center of Contemporary Art Luigi Pecci in Prato, Italy
Atto Belloli Ardessi is a professor at the Politecnico University of Milan. He was one of the curators of the exhibition After Utopia. A View on Brazilian Contemporary Art that took place at Centro Pecci in Prato, Italy.
Enrico Salis is an Italian designer who lives and works between Brazil and Italy.
Adelina von Furstenberg is a curator and the founder of the NGO, Art for the World.